Tänään on lauantai ja 8. päivä toukokuuta. Sää on aika kolea eikä oikein näytä, että huomenna olisi äitienpäivä. Mutta huomenna on kaikkien äitien juhlapäivä.

Minulla ei enää ole äitiä täällä luonani, mutta hän on aina sydämessäni.

Voi, oma rakas, äitini, miten paljon sinua kaipaankaan ja olen kaivannut nämä kaikki 10 vuotta. Sain sinulta niin paljon, sain silmät, jotka näkee Jumalan kauniin luonnon, sain korvat, jotka kuulee lintujen laulua, sain kädet, joilla voin halata lapsiani ja sain jalat, joilla kävellä. Sain myös paljon kauniita asioita elämäni tielle ja niitä annan myös nyt omalle tyttärelleni ja sinun lapsenlapsellesi.

Saimme viettää niin monen monta onnellista vuotta yhdessä. Ikävä oli vaan, että menetimme isän liian aikaisin. Olisin halunnut nähdä sinun ja isän vanhenevan siinä yhdessä ja köpöttelevän käsi kädessä. Miten paljon sinä, äiti, kaipasitkaan isää, jonka kanssa sait olla 35 vuotta, ihanaa  ja onnellista vuotta. Mutta isä otettiin pois liian varhain ja me elimme yhdessä 30 vuotta. Minusta tuli äiti kolmelle lapselleni ja sinusta tuli heille ihana mummo. Sait myös kokea kahden lapsenlapseni isomummona oloakin joitakin vuosia. Olit aina niin ihana ja sydämellinen! Voi, miten kaipaankaan sinua, rakas äitini!

Sait kuitenkin nähdä vielä rakkaan mieheni ja vielä minä toivoin, että saisimme olla kaikki yhdessä vielä pitkään. Mutta ei, sinut otettiin sitten pois juuri kaksi viikkoa ennenkuin olisit täyttänyt 91 vuotta. Se on pitkä ikä se! Mutta olet aina sydämessäni!

Nyt minä köpöttelen rakkaan mieheni kanssa ja näiden mussukoitten kanssa täällä kodissamme. Minä en paljonkaan pysty kävelemään, kuten sinä pystyit minun iässäni. Mutta olen silti onnellinen rakkaani kanssa, hyvin onnellinen, sillä hän huolehtii minusta aivan kaikessa, kuten olisin toivonut, että isäkin olisi voinut huolehtia sinusta, äiti. Mutta minä huolehdin sinusta 30 vuotta ja meillä oli hauskoja aikojakin, toki oli myös suruakin, mutta kaikki se kuuluu elämään.

Huomenna vietämme kaikkien äitienpäivää ja myös sinulle rakas tyttäreni tulee juhlistamaan päivää kanssamme, sillä hän asuu tässä alakerrassa. Hänkin kaipaa sinua niin paljon, mutta muistelemme yhdessä niitä ihania aikoja silloin ennen ja katselemme valokuvia. Sinä, äiti, olit niin kaunis, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin!

Laitan tähän vielä muistoksi sinun kauniin nuoruudenkuvasi, jota katselen, kun luen tätä kirjoitustani vielä monien vuosienkin kuluttua. Ja tämä jääköön myös muistoksi lapsilleni ja lastenlapsilleni.

Näiden muistojen myötä toivotan kaikille oikein hyvää äitienpäivää!